Кухня на природі: як вибрати туристичний пальник?


Безсумнівно, в приготуванні їжі на багатті є своя частка романтики. Ароматний димок, затишні посиденьки в компанії однодумців, дружня бесіда за кухлем гарячого чаю... Але погодьтеся, далеко не завжди є можливість зварити повноцінний обід на багатті. Наявність туристичного пальника дозволяє мандрівникам заощадити час і сили, що є важливим фактором у житті в поході. Про плюси і мінуси різних типів туристичних пальників і піде мова в нашій статті.



Газовий пальник 

Складно повірити, але перші газовий пальник не користувалися особливим попитом серед туристів того часу. Вони мали ряд істотних недоліків. По-перше, газова суміш в балонах складалася з двох складових - бутану і пропану, які чуйно реагували на перепади температур і не могли забезпечити безперебійну роботу пальника при морозі. Вирішити це питання вдалося набагато пізніше, коли в суміш стали додавати ізобутан. Всі компоненти мали різну температуру кипіння, що дозволило стабілізувати процес горіння в широкому температурному діапазоні. Поряд з цим, виробники підвищували тиск газів в балоні, що дозволило використовувати газові пальники на більшій висоті над рівнем моря, наприклад в горах.

Сьогодні газові пальники - найбільш поширене портативне паливне обладнання. Це обумовлено рядом переваг в порівнянні з мультипаливними або бензиновими аналогами:
  • ​компактність і низька вага. Чемпіонами тут є пальники-насадки. Вага більшості моделей становить 80-90г, а розміри настільки малі, що дозволяють транспортувати виріб в горнятку або невеликій кишені;
  • простота в експлуатації. Для початку роботи достатньо лише прикрутити пальник до балона, відкрити клапан і підпалити;
  • економічність. Газ, володіючи високою енергетичною цінністю, витрачається економно. Продумана до дрібниць конструкція пальника дозволяє закип'ятити літр води за 2 хвилини (за умови використання тонкостінного посуду з анодованого алюмінію), що також зменшує витрату палива;
  • газ - досить чисте паливо без домішок, тому не засмічує пальник продуктами горіння і полегшує технічне обслуговування.
Досягти досконалості у виробництві газових пальників поки не вдалося, тому і недоліки у них є. Наприклад, ви не можете скористатися газовим пальником, якщо температура повітря буде нижче 20 гр. С, хоча цей показник з лишком перекриває запити більшості туристів.

У поході може виникнути ще одна проблема: по мірі використання палива, тиск в балоні падає, що викликає нестабільність полум'я. Можна вийти з положення, перевернувши балон. Але така можливість існує тільки для пальників, які підключаються до ємності за допомогою шланга. В цьому випадку газ в рідкій формі буде стікати в шланг і вже в ньому розширюватися до газоподібного стану.

Варто пам'ятати, що газові балони заборонено перевозити в літаках через високий тиск всередині ємності. Плануючи похід по віддаленій від цивілізації місцевості, подумайте чи зможете ви купити газовий балон необхідного стандарту, приземлившись в чужій країні.

 

 
Мультипаливні пальники

Сама назва "Мультипаливні пальники" говорить про можливість використовувати в якості палива різне пальне - бензин, гас, солярку, газ. Такі пальники комплектуються спеціальними перехідниками, що дозволяє приєднати до виробу при бажанні як газовий, так і бензиновий балон. Але за таку універсальність доведеться платити зручністю в застосуванні.

Плюсами мультипаливних пальників є:
  • стабільне горіння при екстремально низьких температурах і великих висотах;
  • менша вартість рідкого палива в порівнянні з газом, і його відносна доступність навіть у віддалених куточках планети - в невеликих поселеннях, селах, та й на будь-якій заправній станції;
  • стійкість конструкції.
Є в мультипаливному обладнанні і слабкі місця:
  • ​рідкопаливний пальник конструктивно складніше газового, що позначається і на аспектах експлуатації. Щоб почати приготування їжі, необхідно прогріти пальник протягом хвилини. Холодний пальник доведеться розігрівати заново;
  • для того, щоб розпалити мультипаливний пальник іноді необхідна певна вправність, особливо актуально це питання постає при експлуатації примуса;
  • у рідкому паливі часто присутні домішки, які залишають кіптява на стінках. Пальник засмічується продуктами згоряння і його необхідно часто чистити;
  • рідке паливо має неприємний запах. Різкий запах гасу ви не переплутаєте ні з яким іншим, та й "аромат" бензину з рюкзака, а отже і від усіх речей, що знаходяться в ньому, мало кого порадує;
  • висока вартість в порівнянні з газовими аналогами;
  • імовірність протоки палива;
  • великі габарити і вага.
Приємних вам подорожей!
 
Leave a review  ↓
 
Nobody has left any reviews.